Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

img/bs Я-то это давно знаю. В энциклопедиях читал img/ag И кажется, даже в кино видел (где-то у нас в Ретроскопе). Но и я тут не один, и у коллег, как видим, разные мысли возникают при виде этих трещин.
А коллега andreykod любезно проиллюстрировал img/bk За что ему респект и уважуха.

Добавлено: 13-08-2022 12:48:06

Кстати, внесу в первый пост ссылку на это дело.

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

(13-08-2022 16:29:36 отредактировано Sedoy-K)

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

А от і кругова тріщина у передній втулці !

У #1 цієї теми зображено два варіанта конструкції передньої втулки: без вбудованого пильника (лівіше) та з ним:
Втулки — передние и бестормозные задние.

У #8 – з вбудованим пильником:
Втулки — передние и бестормозные задние.

А у #81 – без:
Втулки — передние и бестормозные задние.

Але є ще й такий варіант без вбудованого пильника: втулка з #112 теми "ХВЗ МАТП "Прогресс" В-110 начала 1950-х", її схема (рис. з Інструкції з догляду, на вело ХВЗ В-14, В-17, В-110Ю В-22 від 1951 року):
Втулки — передние и бестормозные задние.

Отже, конструкції втулок у зоні підшипників бувають різні, зокрема й з запресованою чашкою. У останньому випадку кругова тріщина зі зовнішньої поверхні не появиться в чашці, оскільки чашка – вже інше тіло.
У #1 686 бачимо варіант з #8 – з вбудованим пильником. Причому її розтин показав відсутність виходу тріщини на поверхню кочення шариків.
Саме така втулка була у мене: у #1 613 теми "Комплектация и сборка велосипедных колёс", і теж з круговою тріщиною, до речі, значно ширшою. І теж виходу тріщини на поверхню кочення шариків я не знайшов. Я тоді ту втулку поміняв на іншу, хотів доламати кувалдою, але не вдалося! Не різав, так досі і валяється з забоями від кувалди, вже непридатна для експлуатації (до речі, фланці так і не відпали!).

З приводу тріщини вельмишановний kisa там же у #1 616, зокрема, написав, що "… видать, подгуляла термообработка, и была какая-то авария. А может, внутренние напряжения после неудачной термички". Там ще є пояснення, можете почитати.

Додам таке.

Є поняття: багатоциклова втома (є ще й малоциклова). Багатоцикловою вважається втома, яка приводить к появі тріщини після 1 млн. (та більше) циклів навантаження. Колесо 28" за один оберт (цикл) проходить приблизно 0.7х3.14=2.2 метра. Тому 1 млн обертів – це 2.2 тис км. Тоді за 44 роки експлуатації вело, з якого була моя втулка, у рік (сезон на даче) повинен був мати середній пробіг приблизно у 50 км. Вочевидь, за сезон (біля 6 місяців) реальний пробіг був значно більшим (я знаю цього першого хазяїна, він (його батька) мав доволі близьку дачу десь з 1957 року, де він фактично жив весь сезон).

Щоб тріщина стала круговою, потрібно ще багато циклів навантаження.

Отже, кругова тріщина у втулці, дуже ймовірно, є результатом багатоциклової втоми. Ймовірно тому, що втулка не є рідною, але ще радянською, тобто їй принаймні більше за 30 років, і за сезон для 1 млн. циклів достатньо проїхати до 75 км.

Малоциклова втома є результатом великого навантаження на рівні границі текучості матеріалу, чого у передньої втулки вело бути не може.

До того, що написав вельмишановний kisa у #1 616, додам ще деякі можливі причини. Втулка сприймає згинальний момент, хоч і невеликий, причому цей момент обертається навколо втулки (або втулка обертається відносно моменту, що тут неважливо). Тому цикл – симетричний, а це – найнебезпечний варіант циклічного навантаження. При такому характері навантаження тріщина завжди з’являється на поверхні, і поступово "росте" вглибину метала, а джерелом тріщини зазвичай є якийсь поверхневий дефект. Це може бути ріска, забій, каверна, інше. Тобто місцевий дефект, який створює місцеву концентрацію напружень.

Якщо б результуючі сили навантаження були спрямовані вздовж однієї прямої, тоді б не було згинаючого моменту. Як ми бачимо з наведених рисунків, площини доріжки кочення шариків та отворів для кріплення шпиць близькі, але не співпадають. В моїй втулці дистанція в осьовому напрямку складає приблизно 1.5-2 мм.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 "Прогресс" (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977); 
                             В-541 "Спорт" (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

3

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

Стукнул молотком:
Втулки — передние и бестормозные задние.

Видна глубина термообработки (?)  img/lupa

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

andreykod, коли аналізується тріщина втоми, то на поверхні, що з'явилася, знаходять границю між цією тріщиною та зоною доламування. Тріщина багатоциклової втоми при цьому виглядає згладженою (поверхня довго терлась о протилежну поверхню тріщини), а зона доламування — "свіжою", шорсткою (видні зерна). На Вашому фото поверхня тріщини під гострим кутом, тому про границю щось сказати важко. Бажано фото під прямим кутом.

Добавлено: 13-08-2022 17:15:01

andreykod, щодо товщини шару, який сприймав загартування, то це зовсім інше питання, ніяк не пов'язане з тріщиною.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 "Прогресс" (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977); 
                             В-541 "Спорт" (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

1

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

img/bw Циклические нагрузки  миллионами + деформации, обязательно выходящие за предел упругости,  провоцируют усталость. В некоторых небольших пределах деформации у стали усталость не наступает никогда. Как и у титана, а у алюминия наступает всегда.

Что может провоцировать такую рваную работу?

Аварии? Их не миллионы.

Работа колеса? Почему тогда такие колёса попадаются одно из тысячи?
Неравномерное натяжение спиц на колхозно-хозяйственных дорожниках?  img/doubt  С натяжкой. Можно подумать, на всех сотнях тысяч велосипедов с алюминиевыми фланцами или втулками (у которых нет такого предела упругости, чтоб металл не уставал) спицы идеальные. Но почему-то именно вот такие дорожные втулки попадаются с этим дефектом. И никакие другие.

Так что больше всё-таки похоже на халтуру при термичке, а не на физические причины. Видимо, характерная сложная форма профиля требовательна к этому моменту. Её картина прогрева-охлаждения (форма сложная), а на неё накладывается картина нагрузок img/bk

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

Я не інженер, але виникнення тих тріщин бачу на етапі штампування — низька температура заготовки.

2

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

Или даже так img/bs

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

как обещал , и  пока ни кто не успел   её использовать в качестве подручного материала   img/ag
Втулки — передние и бестормозные задние. Втулки — передние и бестормозные задние. Втулки — передние и бестормозные задние. Втулки — передние и бестормозные задние.

  ответная часть осталась во флянце ( забыл сделать фото )   и пока не выбирал  , но если флянец понадобится , постараюсь выудить img/ab

только освоение нового продлевает нам жизнь

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

Углублённо вникаем в этот вопрос там https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 30#p234130

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

пермская передняя втулка.
кокпус из пяти частей.
Втулки — передние и бестормозные задние.
Втулки — передние и бестормозные задние.
и сразу предупреждение,
Втулки — передние и бестормозные задние.
из инструкции 62г.

живьём не видел.

3

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

vis3641, это были времена, когда СССР ещё не экономил нержавеющую шарикоподшипниковую сталь.

Школьник же 2000 г.в. имеет конусы передней втулки из стали марки ХРЖ.

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

img/ag Вообще-то трубка из простой стали посередине — это как раз экономия материала.  Она из простой стали, и только чашки — из хромистой.

В то время, как большинство наших втулок имеет всю центральную часть вместе с чашками из хромистой. Возможно, так выгоднее из-за более дешёвой технологии, пусть с более дорогим материалом,

mk011 пишет:

нержавеющую шарикоподшипниковую

img/ag  Чиво?

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

kisa, хромистая сталь не есть дефицит. Корпус привычной нам втулки литой, здесь же нужно вдвое больше токарных работ.

Подшипники качения для морских применений (с буквой "Ю") делаются из стали 95Х18.

1

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

mk011 пишет:

Корпус привычной нам втулки

кованный.

mk011 пишет:

для морских применений

img/as  img/bj
Вот я и говорю — Ваш пост был, абы написать чего-то img/bk

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Втулки — передние и бестормозные задние.

kisa,

kisa пишет:

кованный.

Да, скорее всего. Правильнее это наверное назвать — штампованный "на горячую", "ковка" подразумевает многократное воздействие. Литой корпус — у алюминиевых втулок ПВЗ.

Ну не совсем "абы чего". Полированные изделие из этой и подобных сталях в наших условиях не ржавеют. На ШХ15 такого вида не получишь.

1