Спочатку винайшли колесо, суцільне, тобто без спиць. То була колосальна революція! Поїхало!
Потім винайшли спиці, радіальні. Ніхто нічого на рахував, все йшло від практики: хтось зробив, а воно працює! Це ж яка економія! Поїхало!
Коли перейшли на метал, хтось зробив христи, і воно працює, значно краще "радиалки". Це ж наскільки ж м'якше, особливо по бруківці! Поїхало!
Диференціали, інтеграли — це вже при Ньютоні, друга половина ХVІІ сторіччя від Р.Х.
Це питання до істориків науки та техніки: христи на спицях з'явилися внаслідок розрахунків, чи ні? Я не знаю.
Щодо схеми розрахунків у п. https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 62#p245662 : вона наближена, але раціональна у тому сенсі, що дає більш-менш вірний порядок зусиль. Претензія до схеми: вона неврівноважена в напрямку вертикалі. Чому? Усі сили у ненавантаженому колесі врівноважуються у самому колесі. А на цій схемі втулку потрібно тримати, інакше не буде замикання силових ліній. З цієї помилки з'явилася нова: переріз обода внаслідок деформацій в ободі повинен розвернутися в інший бік, тобто кут ϕ — від'ємний відносно зображеного. Всі інші кути стануть незначно іншими, тому і зміни у розрахункових силах у спицях будуть незначними (хоча при них — інші знаки). Момент на схемі чомусь не зображений, хоча обчислювався.
А висновки з неї достойні поваги, хоча і отримані з принциповими помилками та інтегральними рівняннями.
Книга цілком добра, але в питанні, куди закручується перетин обода — прокол. Мабуть ака kisa мав на увазі й цю схему, від чого його мозк скіпав!
Для практики важливо таке:
1. наскільки сильно наявність декількох зірок на втулці зменшує/збільшує сумарні сили розтягування у спицях, які повинні бути в розумних границях: значно більше нуля та менше критичних (границі міцності, зусилля зрізання різьблення, виривання з отворів, зрізання голівки спиці);
2. куди спрямований момент скручування обода. Я на це відповів: в напрямку годинникової стрілки. За пріоритет не турбуюсь, напевно хтось колись це показав, тільки ми тут про це не знали.
Всі книги мають якісь недоліки. І теорії — теж. Вчені мужі кажуть, що будь-яка модель хибна (вона ж модель, а не дійсність!), тому з часом буде замінена на іншу, яка з часом ... (до скінчення роду людського).
▼Spoiler
Більш того, уся наука — від диявола.
Доказ дуже простий, достатньо вдумливо прочитати Ветхий завіт.
Жили собі в раю Адам та Єва. Ніяких проблем. Ну зовсім! Займалися сексом (голі ж, хто ж не буде займатися такою приємною справою!), ще до того, як з'їли яблуко.
І тут з'явився диявол (у вигляді змія), запропонував скоштувати яблуко пізнання. Не просте — а пізнання! З'їли. Цім самим людство заразилася вірусом: а чому, а чого, а як краще зробити! А це вже і є наука. Бог розгнівався: я їм надав можливість жити у раю (зовсім без проблем), а вони таке! Геть з раю!
Так що вся наука, весь прогрес, уся людська культура — від шкідливого замислу диявола, від диявола.
P.S. Перекладач, як і всі інші, як то кажуть, ще той! Поки довів переклад на російську мову до пристойного, скільки довелося змін провести! А "поїхало" (тобто покотилося), так і залишилося у перекладі як "уехало" (тобто вже десь там), замість потрібного "поехало".
Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950); В-22 (1954); 111-411 (1977)
ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979)