(11-06-2024 21:27:06 отредактировано Sedoy-K)

Тема: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Вирішив, що "для повного щастя" і сільських "покатушек" мені не вистачає велосипеда з відкритою рамою й колесами 28". Навіщо? Щоб зарано не лишитися без задоволення їздити на двох колесах.

Spoiler

Володарем ХВЗ 111-411 "Україна" я став після того, як його хазяїн вже не зміг на ньому їздити у віці 80++. Я поки що з когорти 70+, але, як гласить народна мудрість, потрібно "санки готувати літом". Поки ще не перевелися у людей "санки" та є гроші, краще не відкладати цю справу на потім.

З півроку шукав варіанти приблизно 1960-70-х років виробництва. Нарешті 12.02.2024 побачив об’яву на ОЛХ.
Хазяїн написав, що ще нещодавно на вело їздила його бабуся вагою під 100 кг, що він на ходу та ще взутий у майже нову гуму. Тобто рама повинна бути "живою" й гуму не прийдеться відразу купляти. Та й ціна була, як за нову (не дорогу) гуму. І власні "засікі" зовсім не пусті, додаткові закупівлі будуть мінімальними.
Фото:

Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Задавав запитання знавцям: https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 55#p258855 . Казали, що рама ПВЗ 21В.

Дані із Інтернету про вело ПВЗ 21В:
Роки випуску: 1964 – 1976.

Технічні дані. 1. Рама — відкрита (жіноча). 2. Шини — 622 х 40 мм. 3. Втулка заднього колеса – гальмова. 4. Провідна зубчатка – 41 (чи 48) зуб. 5. Задня зубчатка — 18 (чи 22) зубів. 6. Ланцюг — роликовий із кроком 12,7 мм. 7. Заднє гальмо – барабанне. 8. Переднє гальмо — поршневого типу. 9. Найбільше навантаження на велосипед — 100 кг.

Устаткування. 1. Велоаптечка. 2. Щиток на ланцюг. 3. Захисна сітка. 4. Насос. 5. Сумка з інструментами. 6. Маслюка. 7. Дзвінок.

Додаткова комплектація. 1. Електроустаткування (генератор, фара). 2. Багажник задній. 3. Лічильник пройденої відстані. 4. Дзеркало зворотного виду.

На жаль, "Інструкції … " 1966, 1969 та 1974 років, які є на форумі,  не містять рисунків а ні велосипеда, а ні коліс.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

7

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Sedoy-K,
Добрий вибір. Вона то дамка, але труби малюють строгі лінії і кути. При правильному дизайні вийде солідний панський) велосипед.

1

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Заказав. Одержав на пошті  22.02.2024 року.
Перші фото (гараж):

Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Розібрав. Що маю:

1. Каретка не є рідною (дизайн передньої зірки – як з "України", 48 зубців). Зуби акулячі = зношена на 100%, тобто й ланцюг розтягнутий. Вал каретки має клеймо ПЗ.

2. Ліва або права педаль, крила, багажник не є рідними.

3. Сідло характерне для ПВЗ, типу "поролон  на лопаті". Верх сідла зі шкірозаміннику зношений, шви частково розійшлися, тому зняв легко. Основа не розбірна, багато іржі.

4. Немає шильдика, переднього гальма, заднього катафота, щитка на ланцюг, сумки для інструменту, дзвінка.

5. Переднє колесо 28", 32 спиці. Профіль "чайка", фарбоване у чорний колір, з ліновками білого та червоного кольору, а втулка має клеймо ХВЗ (великими буквами). Висновок: нерідне. Багато іржі, спиці не відкручувалися – перекусив.

6. Заднє колесо 28", 36 спиць. Профіль "швелер", хромоване, гальмівна поверхня – з насічкою. Втулка типу "Торпедо", сама та нутрощі зовсім без клейм. Зірка 19 зубців, закріплюється різьбленням. Висновок: колесо нерідне. Покриття гальмівного важелю – не хром.  Спиці всі викрутилися. Стан усіх частин – добрий.

7. Рама й вилка перефарбовані у чорний колір поверх рідного фарбування у синій колір. На рамі клеймо 74г.8498 (перша цифра року майже не розбірлива – див. фото); розташування клейма – під сідлом спереду, як і тут: https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 11#p258111 . Висота рами 520 мм. Перемички – півтрубки. Пайка латунним припоєм, доволі якісна. Іржі майже немає. Технічний стан добрий, потрібне правлення (незначний "гвинтокрил", …). Фото:

Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

8. Різьблення вилки (довжина штока 21 см) має значні ушкодження, а сам шток зварений з двох частин (хромована сорочка є, як і все інше):

Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Загальний висновок: комплектація (відносно рами) типу "збірна солянка". Від ПВЗ – рама, вилка (?), сідло. Від ХВЗ – передня зірка, лівий шатун (є клеймо), багажник, передне колесо. Від пермського ВЗ – вал каретки. Шини – від ChaoYang із загадковою внутрішньою наклейкою, розмір 47-622, корд – Nylon:

Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Все інше – no name.

Стан вело: потребує додаткової комплектації та капітального ремонту.

Подальше призначення: роз’їзне вело (дача, село).

Додаткова комплектація довільна на основі цієї рами, з деталей та вузлів тих часів.
На заміну вже є: сідло (мінське з чепраком), шатуни з клеймом ЗИФ (зірка 48 зубців), багажник трубчастий від ПВЗ, педалі конструкції "Прогрес", катафоти, дзеркало. Хочу додатково поставити передні гальма типу "кліщі", для цього знайти обод хромований "швелер" на 32 спиці. А може й бардачок на сідло. Час покаже.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

9

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Sedoy-K, с приходом! Даже не сомневаюсь, что велосипед будет таким же приятным, как все Ваши проекты. И что немаловажно — подробно задокументированным. С удовольствием понаблюдаю.

shvorak пишет:

панський)

img/ag  img/ay  img/bs
Мне нравится такой дизайн дамок старого образца, когда трубы рамы параллелььны, и рулевая высокая img/rolleyes Ведь действительно блаародненько выглядят, в противовес более приспортивненным поздним.

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Sedoy-K, да, я Петера туда направлял, гостей из определялки, и Вас направлю img/ag
Два хороших, максимально оригинальных образца из Болгарии:
https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 51#p253051
https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 71#p196571

Немного про дамки ПВЗ в Киеве.
В отличие от мужских моделей этого завода, они в наши края поставлялись (мужских велосипедов валом выпускалось ближе — в Минске и Харькове, а вот дамок ближе не было).
Но когда я всерьёз начал интересоваться веломагазинами и торчать там в залах и у витрин, их уже и не видать было.  Но это года... я знаю... с 84-го. Вероятно, это связано с массовым появлением в это же время складников, которых везти было ближе. Они у нас даже на выбор по размеру колёс были — Минск (Аист) и Салют.

В то же время, в эксплуатации они попадаются и сейчас. Известные мне довольно близко машины — несколько 112-512 выпуска 78-83 годов. Куплены явно в Киеве. Также наблюдаю пролётные, незнакомые, велосипеды этой модели. И это в наши дни!

Кроме того, несколько лет назад, на дальнем пляже разговорился с мужиком, приехавшем на 21 В 72 или 74 года. Велосипед оказался купленным в Киеве в те годы в его семью.

Однако, по сёлам вокруг, наблюдалось и даже сейчас наблюдается засилье переварков мужских велосипедов в дамские. Правда, в селе такая конструкция служит не столько удобству прекрасной половины велосипедистов, сколько удобству пожилых людей (трамвайчик в селе не ходит, все перемещения — самостоятельно, и катают там люди до весьма почтенного возраста) и перевозки тяжестей в мешках.

Получается, что поставки дамок были ориентированы на городских велосипедисток, и не учитывали популярность такой конфигурации на селе. Грубо, интуитивно, на выпуклый военно-морской глаз по памяти о велосипедистах тех времён, очень похоже, что поставки дамок приблизительно соответствовали количеству городских  велосипедисток.

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

kisa пишет:

удобству пожилых людей

  Це дуже вірно, дякую.

І я для цього, тобто для себе. Правда, не для зараз, а на вже недалеку перспективу.
Той Бенджамин, що по пустинним просторам Франції (навколо мене таких немає зовсім, суцільні авто) насолоджується і в 90 років, як для наших палестин, все ж виняток. Тим паче, після Covid-19, який віднімає якщо не життя, так витривалість.

У мене таке питання: яка гальмівна ручка від ПВЗ відповідає 1974 року? У продажу є різні. Наприклад, з бульбою на кінці, або без. Сталева чи з ал. сплаву. Про гальмо типу "штамп" навіть не мрію, та й навіщо воно, я ж не для музею реанімую вело.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

2

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Хотiлося б побажати мiцного здоров'я, 70+ це серйозний вiк для катання на велосипедi. Нашi усi уже в 30+ не можуть з ним справитись то розсипаються разом з велом, то вiн пiд ними сипеться, то руки-крюки. Сумно усе те загалом...

5

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Sedoy-K, я в захваті від Вашого уміння описати процес! Я коли описую весь час здається, що писать нема что го img/whipped Ві описуєте прискіпливо і цікаво img/ay Вітаю з новим проектом! img/bs

Диявол криється в деталях...
Не займайтесь підміною понять...

1

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

70+ это круто! Снимаю шляпу! Уважуха! img/ay   img/bi

1

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Усім дякую за побажання!

Проєкт рухається. У засіках знайшлась задня вісь від ПВЗ та правий конус від ЗІФ. Відполірував всі доріжки в Торпедо, зібрав поки що без зірки та мастила (щоб без проблем зібрати спицевий набір). Очистив обод заднього колеса, мало-мало виправив, набрав (3х, довжина спиць 294 мм з клеймом у вигляді цифри 8 — прийшли з колесом, у доброму стані). Зараз закінчую налаштування цього колеса (роблю приблизно у 30-й раз, вже починаю одночасно і полюбляти й ненавидіти цю процедуру: на рамі).

Змонтував каретку та правий шатун із зіркою (від ЗІФ, 48 зубів) із педаллю. Вже їдуть наліпки (21В, у бронзі), лівий шатун від ЗІФ, переднє колесо з ободом, аналогічним задньому, передні гальма типу "кліщі" від ПВЗ, з ручкою та тросом у металевій сорочці, а також задня зірка на 22 зуба.

Вигадую, у які кольори фарбувати, Напевно, рама+вилка+багажник будуть ... поки ще не скажу, а крила ... теж не скажу. Сюрприз буде! Після того, як обкатаю та стане тепло. А поїхало відбудеться, мабуть, через днів так десять.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

6

(24-05-2024 08:56:57 отредактировано Sedoy-K, причина: уточнення доданого 21.05.2024)

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Прийшло переднє колесо. Обод: "швелер", сталь+хром, насічка на гальмових поверхнях, ну і 32 отвори під спиці. Стан доволі добрий. Розібрав, почистив, помив, почав збирати, на 2х. Ще й шайби вирішив підкласти під ніпелі. І тут згадав, що ще на колесах для В-22 визначився, у якому порядку ставити спиці.

Звісно, є книга Шелдона Брауна, і там все написано. Невже все? Чого там немає, так того, як зберегти залишки нервової системи, коли ці кляті шайбочки чіпляються за краї ніпелів, внаслідок чого ніпелі, по одному чи у кооперації, майже до встановлення останньої спиці не хочуть виходити з отворів. Хто це робив, той знає, як це нервує!

Так ось, ще тоді я написав та й зберіг невеличкий корявий текст про те, у якому порядку краще ставити спиці. І рисунки на скору руку накидав, теж коряві такі. Хотів потім зробити натурні фото, але завжди забував. Нарешті зараз зібрався і зробив. Все переоформив і "видаю на гора".

Отже, є обод, втулка (у засіках знайшов з клеймом ПВЗ), (не дуже старі) спиці (довжиною 292 мм) зі своїми ніпелями, нові не гнуті шайбочки на діаметр 4 мм.

На фото 1 (схема 2х) чотири червоні спиці 1, 4, 5, 6 та жовта спиця 2 є ближніми, а чотири чорні спиці 7, 8, 9, 10 та спиця 3 – дальніми. Спиці 2 та 3 вставлені в отвори із середини втулки, всі інші – ззовні.

Обод ставимо великим отвором вверх. Цей обод має правосторонні отвори для спиць (відносно великого отвору). Спиці вставляємо у порядку, показаному на фото 1. Причому спиці 1 (ззовні) та 2 (зсередини) ставимо так, щоб через цей великий отвір було видно клеймо виробника втулки (фото 2). На фланці втулки між спицями 1 та 2 залишаємо вільними 4 (схема 2х), 6 (схема 3х) чи 8 (схема 4х) отворів. Дуже важливо: спицю 3 ставимо у такий отвір на фланці втулки, як показано на фото 3. Тут виявляється, що отвори у протилежних фланцях зсунуті по окружності приблизно на півкрок. Тоді при погляді вздовж осі втулки задні та передні спиці візуально не перехрещуються біля фланця втулки (на фото 1 таких місць п’ять, на одне з них вказує біла стрілка). А також задні спиці на ободі займають (візуально) отвори, найближчі до передніх. При 32-х отворах на ободі таких пар буде 32/4=8 в одному напрямку повороту спиць і 8 – в іншому (при 36 – по 9).

Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В   Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Коли перевірили, що перші три спиці стоять вірно, можна ставити з 4-ї по 10-ту. Уважно обирати отвори! Передні та задні спиці всі вставляти ззовні. У свої отвори, однотипні, як завжди, згідно з загальним правилом: через один отвір на фланці та через три – на ободі. Чим ближче до 10-ї, тем рідше шайбочки будуть показувати свій злобний характер. А потім – все, їх панування закінчилося! Якщо – ні, то є сенс перевірити, чи не задовгі спиці для обраної схеми: спробувати вкрутити ніпелі на повне різьблення.

Примітка 1. Якщо колесо – заднє, то втулка типу Torpedo (або так звані черв’ячна чи планетарна) збирається своєю короткою (правою) частиною біля торця втулки ближче до того, хто збирає.

Примітка 2.  Якщо обод має лівосторонні отвори для спиць щодо великого отвору, то першу спицю ставимо у другий отвір обода (що правіше від великого отвору).  Всі інші спиці теж зсуваються по ободу на один отвір у ту же сторону. Але третю спицю потрібно на фланці втулки зсунути у ту же сторону так, щоби "притиснути" її до спиці 1 (а не 2), причому візуально вони біля втулки не повинні перехрещуватися (біла стрілка на фото 1). Тоді знов буде багато вільного простору біля штуцера камери.

Примітка 3. Якщо стик на ободі не є зварним, то ближчі спиці потрібно ставити так, щоб вони стискували цей стик. Тоді не завжди вдається мати багато вільного простору біля штуцера камери.

Примітка 4. Нагадуємо: між спицями 1 та 2 залишаємо 4 вільних отвори для схеми 2х, 6 – для 3х, 8 – для 4х. Спиця 1 встановлюється ззовні, спиці 2 та 3 – зсередини.

Примітка 5. По ходу встановлення спиць робимо "перехрест" спиць на останньому "хресті". Після встановлення всіх спиць перевіряємо, при необхідності – поправляємо.

<Додано 21.05.2024>

Примітка 6. Якщо встановлюються не 32 спиці, а 36, то "ідеального" хреста червоних та чорних спиць, як на рис.1, не буде.  При цьому, а також для схеми 4х може виявитися, що десяти спиць недостатньо, щоб повністю позбутися западання шайб.

Примітка 7. Спиця з нарізаним різьбленням ввертається в ніпель не наскрізь, а тільки до кінця різьблення, тому її торець доходить приблизно лише до початку голівки ніпеля. Як слідство, щоб забезпечити попередній натяг спиць, розмір таких спиць може бути тільки меншим, ніж розрахунковий.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

4

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Sedoy-K пишет:

Хто це робив, той знає, як це нервує

img/ai Даже не знаю, я взрывной холерик, но извините, дочитать не смог, а уж вникать img/whipped  img/ag
Коллега, без иронии, я с уважением отношусь к Вашим знаниям и изысканиям, но это уже похоже не простой лайфхак, возможно здесь новую нейронную связь придется наращивать, а это усилия(не отрицаю, что усилия полезные для общего развития). В общем, я и раньше не нервничал особо, а теперь, поправляя по кругу шайбы с ниппелями буду просто улыбаться, спасибо Вам за это

Вода, попадая в корни берёз, умирает... и рождается берёзовый сок ©

Как можно не любить стволы родных берез?

2

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

Sedoy-K, идея, как я уловил, в том, чтобы зафиксировать втулку относительно обода на как можно более раннем этапе сборки, дабы спицы не гуляли из отверстий обода.
Если ещё не наловчился собирать колёса с закрытыми глазами и задумываешься при сборке, можно задуматься и последовать этой инструкции, ценно

1

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

ночные деревья, я теж ЗА думку, що додаткова розумова діяльність — це розвиток людини.

Don Rumata, Ваше перше речення показує, що Ви вірно зрозуміли. Це основне. Про все інше є на форумі. Я просто зібрав до купи. Це в мене був такий файл у смартфоні, тепер він оновлений. Ми ж любителі, колеса не кожен день/місяць/рік збираємо, забувається. А смартфон завжди під рукою.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

1

Re: Сільські дамки на базі рами ПВЗ 21В

А не чайки должны быть на 21В? Авторская вольность? Но чайки и покрасивее, и на ходу немного, но приятнее...

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.