Прийшло переднє колесо. Обод: "швелер", сталь+хром, насічка на гальмових поверхнях, ну і 32 отвори під спиці. Стан доволі добрий. Розібрав, почистив, помив, почав збирати, на 2х. Ще й шайби вирішив підкласти під ніпелі. І тут згадав, що ще на колесах для В-22 визначився, у якому порядку ставити спиці.
Звісно, є книга Шелдона Брауна, і там все написано. Невже все? Чого там немає, так того, як зберегти залишки нервової системи, коли ці кляті шайбочки чіпляються за краї ніпелів, внаслідок чого ніпелі, по одному чи у кооперації, майже до встановлення останньої спиці не хочуть виходити з отворів. Хто це робив, той знає, як це нервує!
Так ось, ще тоді я написав та й зберіг невеличкий корявий текст про те, у якому порядку краще ставити спиці. І рисунки на скору руку накидав, теж коряві такі. Хотів потім зробити натурні фото, але завжди забував. Нарешті зараз зібрався і зробив. Все переоформив і "видаю на гора".
Отже, є обод, втулка (у засіках знайшов з клеймом ПВЗ), (не дуже старі) спиці (довжиною 292 мм) зі своїми ніпелями, нові не гнуті шайбочки на діаметр 4 мм.
На фото 1 (схема 2х) чотири червоні спиці 1, 4, 5, 6 та жовта спиця 2 є ближніми, а чотири чорні спиці 7, 8, 9, 10 та спиця 3 – дальніми. Спиці 2 та 3 вставлені в отвори із середини втулки, всі інші – ззовні.
Обод ставимо великим отвором вверх. Цей обод має правосторонні отвори для спиць (відносно великого отвору). Спиці вставляємо у порядку, показаному на фото 1. Причому спиці 1 (ззовні) та 2 (зсередини) ставимо так, щоб через цей великий отвір було видно клеймо виробника втулки (фото 2). На фланці втулки між спицями 1 та 2 залишаємо вільними 4 (схема 2х), 6 (схема 3х) чи 8 (схема 4х) отворів. Дуже важливо: спицю 3 ставимо у такий отвір на фланці втулки, як показано на фото 3. Тут виявляється, що отвори у протилежних фланцях зсунуті по окружності приблизно на півкрок. Тоді при погляді вздовж осі втулки задні та передні спиці візуально не перехрещуються біля фланця втулки (на фото 1 таких місць п’ять, на одне з них вказує біла стрілка). А також задні спиці на ободі займають (візуально) отвори, найближчі до передніх. При 32-х отворах на ободі таких пар буде 32/4=8 в одному напрямку повороту спиць і 8 – в іншому (при 36 – по 9).
Коли перевірили, що перші три спиці стоять вірно, можна ставити з 4-ї по 10-ту. Уважно обирати отвори! Передні та задні спиці всі вставляти ззовні. У свої отвори, однотипні, як завжди, згідно з загальним правилом: через один отвір на фланці та через три – на ободі. Чим ближче до 10-ї, тем рідше шайбочки будуть показувати свій злобний характер. А потім – все, їх панування закінчилося! Якщо – ні, то є сенс перевірити, чи не задовгі спиці для обраної схеми: спробувати вкрутити ніпелі на повне різьблення.
Примітка 1. Якщо колесо – заднє, то втулка типу Torpedo (або так звані черв’ячна чи планетарна) збирається своєю короткою (правою) частиною біля торця втулки ближче до того, хто збирає.
Примітка 2. Якщо обод має лівосторонні отвори для спиць щодо великого отвору, то першу спицю ставимо у другий отвір обода (що правіше від великого отвору). Всі інші спиці теж зсуваються по ободу на один отвір у ту же сторону. Але третю спицю потрібно на фланці втулки зсунути у ту же сторону так, щоби "притиснути" її до спиці 1 (а не 2), причому візуально вони біля втулки не повинні перехрещуватися (біла стрілка на фото 1). Тоді знов буде багато вільного простору біля штуцера камери.
Примітка 3. Якщо стик на ободі не є зварним, то ближчі спиці потрібно ставити так, щоб вони стискували цей стик. Тоді не завжди вдається мати багато вільного простору біля штуцера камери.
Примітка 4. Нагадуємо: між спицями 1 та 2 залишаємо 4 вільних отвори для схеми 2х, 6 – для 3х, 8 – для 4х. Спиця 1 встановлюється ззовні, спиці 2 та 3 – зсередини.
Примітка 5. По ходу встановлення спиць робимо "перехрест" спиць на останньому "хресті". Після встановлення всіх спиць перевіряємо, при необхідності – поправляємо.
<Додано 21.05.2024>
Примітка 6. Якщо встановлюються не 32 спиці, а 36, то "ідеального" хреста червоних та чорних спиць, як на рис.1, не буде. При цьому, а також для схеми 4х може виявитися, що десяти спиць недостатньо, щоб повністю позбутися западання шайб.
Примітка 7. Спиця з нарізаним різьбленням ввертається в ніпель не наскрізь, а тільки до кінця різьблення, тому її торець доходить приблизно лише до початку голівки ніпеля. Як слідство, щоб забезпечити попередній натяг спиць, розмір таких спиць може бути тільки меншим, ніж розрахунковий.
Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
В-541 "Спорт" (1970);
ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)