Re: Втулки — передние и бестормозные задние. Трещётки.
в разные стороны. Всегда.
Даже заваренные?
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.
Крокодиловодство 2.0 |
Вы не вошли. Пожалуйста, войдите или зарегистрируйтесь.
Кроковод → Общие темы. Мастерская. Библиотека. Вопросы. → Втулки — передние и бестормозные задние. Трещётки.
Страницы Назад 1 … 122 123 124 125 126 … 143 Далее
Чтобы отправить ответ, вы должны войти или зарегистрироваться
в разные стороны. Всегда.
Даже заваренные?
kisa, но мы ведь в области трения качения.
Угу.
А когда качение затруднено?
kisa, тут я согласен. Надо мне найти теоретическую отмазку.
Так куда тащит внутреннее кольцо подшипника , сидящего на неподвижной оси — за внешним, или навстречу ему?
kisa, хорош меня смешить! Поскольку внутри им некуда деться, то всё происходит одновременно. Как с "котом Шрёдера". Зависит от системы отсчёта — теперь это "Втулка Шрёдера" с одновременным обгоном-отставанием элементов.
Кажется, отмазался!!!
До квантовых эффектов мы ещё не добирались в ковырянии просолидоленных железяк
kisa, ой, я не могу!!!
kisa, квантовая механика намного проще веломеханики. Смотрим на велосипед справа:
-подшипники втулок вращаются по часовой стрелке, резьбы конусов правые;
-подшипник правой педали вращается против часовой стрелки, резьба правая;
-в каретке подшипник вращается по часовой стрелке, резьба левая.
...и все резьбы работают на самозакручивание...
Знов за рибу гроші?!
Так на затягування чи навпаки працюють підшипники вело, коли воно рухається вперед від зусиль, що прикладає вершник?
За доказ беру випадок, коли підшипник значно забився і ледь прокручується, зі значним зусиллям. Тоді очевидно, що крутний момент передається далі без зміни напрямку.
Чому саме такий випадок? Тому, що повна відсутність тертя у підшипнику нічого не доказує, а доказом є крайній або майже крайній випадок стану підшипника: забитий так, що ледь прокручується. До речі, інакше нема про що казати: все добре крутиться, проблем немає!
Розглянемо окремо всі вузли з підшипниками.
Погляд на вело зі сторони ланцюга (з правої).
Каретка.
Обидві чашки – фіксовані у рамі, провертається вал каретки. Конуси єдині з валом каретки.
1. Права чашка. Має ліве різьблення. "Намертво" затягується ще на заводі. Джерело моменту – правий шатун, жорстко зафіксований на валу каретки, провертається за годинниковою стрілкою. Загальмований грязюкою підшипник створює момент на чашку у тому ж напрямку, тобто за годинниковою стрілкою, тому намагається відкрутити праву чашку.
2. Ліва чашка. Має праве різьблення. Фіксується контргайкою. Джерело моменту – лівий шатун, жорстко зафіксований на валу каретки, провертається за годинниковою стрілкою. Загальмований грязюкою підшипник створює момент на чашку у тому ж напрямку, тобто за годинниковою стрілкою, тому намагається відкрутити ліву чашку.
Переднє колесо.
Обидві чашки – фіксовані у втулці колеса, тому провертаються з колесом, а вісь не провертається, оскільки фіксована на вилці.
1. Правий конус. Має праве різьблення. "Намертво" фіксується на осі виступом та контргайкою. Джерело моменту – чашка, жорстко зафіксована у втулці колеса, провертається за годинниковою стрілкою. Загальмований грязюкою підшипник створює момент на правий конус у тому ж напрямку, тобто за годинниковою стрілкою, тому намагається закрутити правий конус. Але той має жорстке обмеження у вигляді виступу на осі.
Примітка. Якщо на осі зовсім немає виступу, то вона має прорізі під вус шайби. Якщо немає ні того, ні іншого, таку вісь потрібно прибрати з вела, або якимсь чином намертво зафіксувати правий конус на осі.
2. Лівий конус. Має праве різьблення. Фіксується на осі контргайкою та шайбою з вусом. Джерело моменту – чашка, жорстко зафіксована у втулці колеса, провертається за годинниковою стрілкою. Загальмований грязюкою підшипник створює момент на лівий конус у тому ж напрямку, тобто за годинниковою стрілкою, тому намагається відкрутити лівий конус.
Заднє колесо.
Обидві чашки виконані у втулці колеса, тому провертаються з колесом, а вісь не провертається, оскільки фіксована у дропах рами.
1. Правий конус. Має праве різьблення. "Намертво" фіксується на валу. Джерело моменту – чашка, виконана у втулці колеса, провертається за годинниковою стрілкою. Загальмований грязюкою підшипник створює момент на правий конус у тому ж напрямку, тобто за годинниковою стрілкою, тому намагається закрутити правий конус. Але той має жорстке обмеження у вигляді більшого діаметра осі.
2. Лівий конус. Має праве різьблення. Фіксується на валу контргайкою, шайбою з вусом та гальмівним важелем. Джерело моменту – чашка, виконана у втулці колеса, провертається за годинниковою стрілкою. Загальмований грязюкою підшипник створює момент на лівий конус у тому ж напрямку, тобто за годинниковою стрілкою, тому намагається відкрутити лівий конус.
Тобто ситуація майже аналогічна тій, що на передньому колесі.
Педалі.
Обидві чашки педалі – фіксовані відносно педалі, провертається вісь педалі, педаль має горизонтальне положення.
Ближчий до шатуна конус виконаний заодно із віссю, а інший конус на іншому кінці осі педалі має праве різьблення, фіксується на осі контргайкою та шайбою з вусом.
1. Права педаль. Погляд – вздовж осі, з її тонкого кінця. Педаль провертається разом з чашками відносно осі проти годинникової стрілки. Вісь для фіксації у шатуні має праве різьблення. Джерело моменту – стопа вершника. Загальмовані грязюкою підшипники створюють момент на чашки у тому ж напрямку (провертання правої педалі відносно осі), тобто проти годинникової стрілки, тому намагаються відкрутити і конус, і вісь із шатуна.
2. Ліва педаль. Погляд – вздовж осі, з її тонкого кінця. Педаль провертається разом з чашками відносно осі за годинниковою стрілкою. Вісь для фіксації у шатуні має ліве різьблення. Джерело моменту – стопа вершника. Загальмовані грязюкою підшипники створюють момент на чашки у тому ж напрямку (провертання лівої педалі відносно осі), тобто за годинниковою стрілкою, тому намагаються відкрутити і конус, і вісь з шатуна.
Кермо.
Обидві чашки фіксовані у рамі. Обидва конуси фіксовані на вилці: нижній – натягом, верхній – контргайкою та шайбою з вусом. Різьблення на штоку вилки – праве. Провертається кермо та жорстко з’єднана з ним вилка — це й є джерело моменту.
Загальмований грязюкою нижній підшипник намагається провернути нижню чашку в рамі у напрямку провертання керма, а нижній конус – провернутися (навколо осі вилки) із ковзанням, у протилежному напрямку. Обидві дії не критичні, хоча з часом можуть привести до зносу посадкових поверхонь конус-вилка та/або чашка-рама.
Загальмований грязюкою верхній підшипник намагається провернути верхню чашку в рамі в напрямку провертання керма, а верхній конус – у протилежному. Критична дія (а саме затягування підшипника) можлива лише при провертанні керма наліво внаслідок закручування верхнього конуса.
Висновки:
1. Конструктор вважає, що з двох варіантів (затягування або розкручування підшипника) найбільш небезпечним є перший: затягування підшипника. Він беззаперечно правий.
2. Конструктор повністю застрахувався від затягування підшипників каретки, обох коліс та педалей: затягування "намертво" для правої чашки каретки, упори для правих конусів коліс.
3. Конструктор прийняв запобіжні міри проти розкручування підшипників: шайби з вусами, контргайки: для лівої чашки каретки, лівих конусів коліс, конусів педалей, що на різьбленні.
4. Конструктор вважає, що осі педалей можуть викрутитися з шатунів лише у випадку, коли підшипники педалей зовсім заклинили. Але тоді краще зовсім не їхати (педаль, на щастя, відпала) ніж "їхати". Як запобіжний захід – закручування осей у шатунах "намертво".
Є заперечення?
Так на затягування чи навпаки працюють підшипники вело, коли воно рухається вперед від зусиль, що прикладає вершник?
Приведённые выкладки абсолютно верны для крайнего случая — забитый едва крутящийся подшипник. Тогда всё раскручивается. Но неверно игнорировать и противоположный случай.
При свободном вращении исправных узлов действует другой эффект — прецессия: ось с меньшим диаметром (например ось педали), катаясь (а в резьбе по определению есть микроскопический зазор и, соответственно, микроскопическое катание) внутри отверстия с бОльшим диаметром (отверстие шатуна) в одном направлении постепенно поворачивается в направлении противоположном вращению. Поэтому например ось правой педали с правой резьбой, крутясь в отверстии шатуна против часовой стрелки, из-за прецессии стремится довернуться по часовой стрелке, т.е. затянуться. То же самое с чашками каретки.
А конус оси колеса не в счёт — там приложенная сила не меняет направление, она всегда перпендикулярна дороге (а непременное условие возникновения прецессии — постоянное изменение направления радиальной силы).
Колёсник, коли все добре відрегульоване, затягнуто та змащено, моменти у підшипниках — мінімальні, то й проблем в експлуатації вело не буває. Але ми ж бачили, до чого доводять багато "ездунів" свої вело!
Щодо прецесії — Ви повністю праві, є таке явище. Тому й шатуни мають такі різьблення: лівий — ліве, правий — праве. Це на випадок, коли хазяїн вело не затягнув осі як слід. Колективний конструктор і тут це передбачив, слава йому!
Odyssey, надо подробные фото? Или именно такие звезды?
jordan777, хотелось бы увидеть не просто звёзды, а такую трещотку в сборе (снятую) и втулку без неё.
Страницы Назад 1 … 122 123 124 125 126 … 143 Далее
Чтобы отправить ответ, вы должны войти или зарегистрироваться
Кроковод → Общие темы. Мастерская. Библиотека. Вопросы. → Втулки — передние и бестормозные задние. Трещётки.