(05-03-2023 23:51:57 отредактировано taras.sharan, причина: правопис)

Тема: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

LATVELLO.
До написання цієї статті привів випадок. Ну як випадок – одна покупка на олх.
Просто купляв як донора, заради специфічної вилки невідому раму по смішній ціні- 200грн. Коли пішов на Укрпошту отримувати, то перше,  що привернуло увагу – це специфічний руль (при продажі фото було вилкою вверх і руль ховався у високій траві). Привіз пакуночок додому, зняв поліетилен. На рамі шильд із написом – «LATVELLO», номер  рами — 19758.
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Почав копати в інтернеті і відкрив для себе відому в першій половині 20ст., а зараз «успішно» забуту латвійську фабрику велосипедів. Частину отриманої інформації отримав від представника музею велосипедів у Саулькрасті(Латвія) «SAULKRASTU VELOSIPĒDU MUZEJS» при особистому листуванні. Так, мій велосипед 1929 року виготовлення.
Тож ділюся тим, що вдалося знайти про конкурента відомого нам ще одного велосипедного виробника з Латвії, а саме- ERENPREISSа.
   Компанія   LATVELLO почала свою діяльність після Першої світової війни  у 1923р. Фабрика розташовувалась в м.Рига по вулиці Рієпніеку,6 . Спочатку працювали в орендованих приміщеннях, було лише 5 робітників. Як написано в одній із статей, це важко було назвати фабрикою, скоріше це була група фанатичних людей, які мали ідею, мету і силу волі здійснити задумане.

Велосипеди LATVELLO раннього випуску  виготовлялись із найкращих на той час матеріалів. Так рама  виготовлялась із шведських холоднотягнутих безшовних труб, і коли вона була завершена, то могла витримати навантаження 500кг, що рівняється вазі 6-7 дорослих. Одна спиця колеса витримувала навантаження до 100кг, ободи  — до 250 кілограмів, а педалі були розраховані на тиск до 200кг.
Шатуни та інші деталі були вироблені німецькою фірмою "Wittler"
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосідло – VELEDA.
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

  На заднє колесо встановлювалась втулка німецької фірми TORPEDO.
"Для захисту від іржі раму кілька разів покривали емаллю, а потім піскоструминною обробкою та спеціальною горючою фарбою проти іржі, яка захищала емаль від розтріскування та відшарування. Потім емаль два рази шліфували. Спочатку перший шар емалі відшліфували, щоб зробити його гладким, потім нанесли другий шар емалі, знову обпалили в спеціальній газовій печі та знову відшліфували. Таким чином, рама велосипеда отримала дуже міцну і неповторну, а також тривалий захист від впливу зовнішнього середовища". (користувався гугл перекладачем, тож переклад неякісний, а латиську ще не вивчив)
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Згодом багато деталей вже виготовлялось на фабриці. Виробництво підшипників та ланцюгів було економічно невигідним, тому їх замовляли в Німеччині та Британії. Частини велосипеда, такі як кермо, нижні частини передньої вилки, верх та низ задніх дропаутів, а також крила були нікельовані. І це в 20-их роках ХХ століття. Для цього на фабриці існував окремий відділ.
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Ліворуч станція збору велосипедів, праворуч – відділ нікелювання.
Повністю нікельований велосипед латвійського виробництва
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

На початок 1930-их років LATVELLO стала однією з найбільших та найуспішніших фабрик у Латвії. Штат зріс до 300 робітників, які працювали на 250 виробничих потужностях. Компанія славилась перевіреною та якісною продукцією, за що отримувала нагороди на багатьох виставках (до речі не забуваючи поміщати їх на шильдик велосипеда).
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Дивізом компанії було: « Краще виробляти на 10 велосипедів менше в день, ніж неохайно працювати над одним більше». На кожен велосипед надавалась річна гарантія, пневматичний насос, комплект для ремонту шин, масльонка та велосипедна сумка для зберігання аксесуарів та ключів.
Вартість велосипедів була від 110 до 160 латів. За рік компанія  LATVELLO виготовляла близько 8 тисяч велосипедів і запчастин до них.
Крім цього особливістю даних велосипедів було кермо без виносу( як і перших довоєнних велосипедів Україна), а також дуже колоритні декалі на рамі та вилці – із рослинним орнаментом. Так велосипед  LATVELLO mod. "Special" 1929 , фото якого переслали мені із музею інакше як витвором художнього мистецтва не назвеш. Номер рами -19049( трішки молодший за мій(19758) екземпляр)
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії


Окремим пунктом хочу відзначити, яким чином велосипеди LATVELLO потрапили на територію України. Це не "трофеї після радянської окупації" Латвії (хоча куди без цього). У 1927- 30 рр. Радянським Союзом,  по міждержавному договору із Латвією була закуплена партія велосипедів LATVELLO. Крім купленого мною в інтернеті знайшов ще два екземпляри в Україні
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

У середині 1930-х років імпорту велосипедів в Латвію практично не було, оскільки місцева велоіндустрія змогла повністю забезпечити внутрішній ринок двоколісними.
У 1941 році в Латвії як транспортні засоби використовувалися 299 300 велосипедів. На їх виробництво не вплинула економічна криза (1929 – 1932 рр.), і лише за 1931 рік кількість велосипедів у Латвії зросла в п’ять разів.
Діяльність заводу LATVELLO була припинена з приходом радянської влади  у 1940р. Завод було націоналізовано і ліквідовано, а його виробничі потужності було передано до колишнього конкурента – фабрики ERENPREISS. Так появилась велосипедна марка  Sarkanā Zvaigzne (червона зірка) більш відома у нас як Ризький велосипедний завод.
Сайт по латвійських велосипедах https://www.retromoto.lv/forum/seno-vel … t10230.htm
Окремим пунктом інформація про  веловиробників міжвоєнного періоду та їх продукцію:
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

14

Re: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Интересно, 160 латов это тогда сколько было? Наверное при таком качестве изготовления стоить должен был как самолет.

Ибу ибуди — дадао муди!

1

Re: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

В додаток до теми — фото із каталогу LATVELLO1937 року та сам каталог.
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Добавлено: 05-03-2023 20:22:38

Каталог прийшлось витягати з pdf формату.Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії


Добавлено: 05-03-2023 20:24:04

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

7

Re: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

img/bi Очень круто нарыли img/ay . Спасибо.

img/ah

img/bt А вот некоторые коллеги, будучи земляками Густава Эренпрейса и даже знакомцами Томаса Эренпрейса, а также гуляя мимо бывшей фабрики Саркана Звайгзне, никак темы не сделают ни по старинным велосипедам из Риги, ни маленькой справочной темы по советским типа "история моделей велосипедов РВЗ" на четыре модели...  img/ac


На фото старинных производств
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

меня всегда забавляет, что станки не имели своих двигателей. Под потолком проходят валы вдоль ряда станков, от которых ремнями и приводятся станки.

А всё это хозяйство снаружи вращает общий мотор. Когда-то и водяные мельницы крутили, потом локомобили, а то и  нефтяные или газовые стационарные ДВС. И только к 30-м годам появился экономический смысл в отдельных электродвигетелях.

Spoiler

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Локомобиль — это вот такая штука, а не то, что невежественные журнализды нынче называют этим словом. Это паровая машина, мотор на дровах. "Мобиль" здесь значит только то, что его можно перетаскивать на разные места работы, имея один этот мотор на несколько потребителей механической энергии. 

Он не ездит, это не транспортная машина, и вообще не самоходная.  Колёса тут — просто встроенная транспортировочная телега, они нужны только для того, чтобы его можно было подогнать в нужное место. Лошадьми, обычно — видны даже детали упряжи, и труба сложена для перевозки.
Иногда, на совершенных моделях, имелась возможность кинуть временный ремень на колесо — но это только чтобы без лошадей передвигать.

Локомобиль присоединяли к сельхоз механизмам — к веялкам или к жерновам, или к пилораме, или к валу, который торчит наружу из цеха фабрики.

Spoiler

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

(09-11-2023 21:40:22 отредактировано treks)

Re: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Константин  не знаю как другие — пытаюсь поучаствовать  :
пополню .Latvello 1928 года ,эмблема ещё старого типа, нр рамы  11214 / Ещё этот экземпляр   интересен тем что он   модель экспортная   1928 года  была куплена   или в том же 28 или 29 году , находилась  в одних руках  в Украине  в городе  Харькове , от куда и была привезена  в 2017 в таком же стане .(на каретке  год 1928.)
не оригинал только покрышки/камеры

Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії     Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії


и спортивная модель 
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

только освоение нового продлевает нам жизнь

Re: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

ещё один  Латвиец  OZOLNIEKI
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

и поздравление  фабрики  Эренпрейс с Новым Годом (1935)
Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

только освоение нового продлевает нам жизнь

Re: Велосипеди Латвії, Литви та Естонії

Ну, при невеликому населеннi можна забезпечити кожного "золотим велосипедом".