po2, дуже дякую! Нарешті є реальні розміри, можна зробити програмі "поїхали"!
Результати її роботи такі:
Спробую дещо пояснити та проаналізувати.
1. Система розглядається у рівновазі для перерізу колеса.
2. Вважається, що в осьовому напрямку сили F1 та F2 проходять через точку О (та врівноважені).
3. Деформації частин колеса не враховуються.
4. Приведені значення сил та довжин шпиць зовсім не є реальними. Але при бажання їх можна перерахувати на реальні.
5. Приведена сила натягування N1 задана довільно. Можливо й далека від дійсності (біля 100 кГс), але завжди можна задати іншу.
6. Чим менше z1, тим більше z2, тобто тим далі обід зсувається до правої сторони. Значення z1 на зашпицьованому колесі вимірюється як відстань (в осьовому напрямку колеса) між правим краєм обода та поверхнею базування на правому дропі (як це пропонує Odyssey).
7. Мінімально можливий z1 є такий, коли х1=0, тобто права шпиця стає вертикально. Це можливе лише тоді, коли практично немає сил затягування лівих шпиць. Тобто це граничний випадок, нереальний на колесі вело: не можуть ліві шпиці бути не натягнуті.
8. Крайні значення z1 (у стовпчику програми), при бажанні, потрібно підібрати, щоб перше давало однакові парасолі (z1= z2), а останнє – такі, коли х1=0.
9. Другий крайні й випадок: z1= z2, дає однакові значення приведених сил та довжин шпиць, відсутність моменту М, що скручує переріз ободу.
10. При z1<z2 завжди приведена сила натягування лівої шпиці N2 менше ніж N1 (k<1). Якщо колесо має багато зірок, то праві шпиці можна обирати товшими, ніж ліві.
11. При z1<z2 завжди з’являється момент, що скручує переріз ободу; його напрямок завжди – за годинниковою стрілкою, а значення досягають доволі великих величин при сильному зменшенню z1. Інакше кажучи, чим більше зірок на втулці, тим більше такий момент. На схемі момент М – це той, що урівноважує, тобто протилежний, який виникає за рахунок спротиву обода його деформувати.
12. Наведені графіки є нелінійними, але не так вже і дуже. Фактично це не має особливого значення.
13. У дійсності точка О лежить на декілька мм вище, від цього М буде дещо меншим.
14. У дійсності верх правої шпиці дещо лівіше, від цього М буде дещо менше.
15. Згідно з п.п. 13 та 14 величина М від зміни положення точки О змінюється незначно.
Як на мене, програма дещо прояснює ситуацію, тобто є корисною. Оскільки застосовані розміри втулки та обода є реальними, а від їхньої зміни принципово нічого не змінюється, можна вважати наведені результати достатніми для знаходження відповідей на проблему, яка тут обговорювалася вище.
Увага: в програмі помилково обрана не та база, оскільки вимога z1=z2 є обов'язковою! Поправлений варіант викладений далі: https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 00#p245600 .
Поки сам не розберусь, ні на що не поведусь!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
В-541 "Спорт" (1970); на рамі В-110 "Прогрес" (1958, 1950)
ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)