(01-01-2024 20:30:08 отредактировано Sedoy-K)

Тема: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Отримав такі фото (14.07.2023):
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Це попередній хазяїн В-025 "Школьник", коли побачив, як він перетворився у моїх руках:
(було:  ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.    стало: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ),

вирішив запропонувати мені ще одне вело, яке він колись хотів довести до ладу, "… але реалії життя диктують свої умови".
Аналіз фото показав, що це колись був шустрий В-541 "Спорт" від ХВЗ.
Стан залишків вело доволі жахливий, а ходова майже повністю некомплектна.

Сам я не збирався заводити новий проект, тим паче такий. Тому запропонував його на форумі: https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 31#p250731 ,
(Продажа, #1386) 16.07.2023 року, але ніхто не захотів попрацювати над ним, щоб зберегти нехай не раритетний, але достойний уваги велосипед.
Прийшлося узяти на себе цю нелегку місію.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

1

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Виявилося, що цей екземпляр знаходиться від хазяїна на відстані біля 200 км, і що він його планує привезти у Бориспіль, де мешкає, десь ще до холодів. Тобто часу на підготовку до робіт виявилося вдосталь.

На форумі знайшов багато матеріалу про цю марку: https://krokovod.org/forum/viewtopic.php?id=794 та інші. Ознайомився.
Рік випуску десь у діапазоні 1967-1971 роки, тобто роки масового випуску, і зараз на руках є багато екземплярів цієї моделі.

Оскільки я за віком вже не спортсмен, то великого пробігу не планується. Тому буду робити наближений до оригіналу варіант, але не музей. За приклад буду застосовувати інформацію та фото цього форуму, а також фото екземпляру В-541 1967 р.в. з колекції Веломузею (є повтор https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 43#p248243 ):
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

та детальні фото з  https://little-histories.org/2018/04/10 … usel-25378 . Ще знайшов "Велосипеды В-541, В-553. Краткая инструкция". Внешторгиздат, 1968 рік видання https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 16#p251016 .

З крупних вузлів очевидна повна втрата переднього крила, шатунів, педалей, ланцюга та заднього перемикача швидкостей.  Тріскачка не 4, а 3 зірки, тобто не рідна.
Переглянув пропозиції на вторинному ринку. Второпав, що не все так просто буде з комплектацією. Але ж пообіцяв викупити, а власні обіцянки звик виконувати.

"Кинув клич" знайомим продавцям. І сам шукав. Не даремно кажуть, що "хто шукає, той знайде".

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

3

(21-09-2023 18:40:00 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Першими знайшлися відповідні моделі В-541 шатуни 170 мм з передньою зіркою 48 зубців, з товщиною зубців 2 мм.
Стан зубців задовільний (до акулячих ще далеко). Є проблеми з хромом, але терпимі. Ціна невеличка, викупив 27.07.2023.

Провів обслуговування (тільки лимонка):
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

6

(21-09-2023 18:42:13 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

18.09.2023 привіз вело до дому.
Стан відомий з #1, додам ще таке фото:
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Бачимо, що замість втраченого переднього крила надане заднє крило, але його профіль не зовсім відповідає моделі.

Отже, почав перші дії: фотографування, розбирання, очищення, відмивання, травлення.

Станом на 21.09.2023 вело розібрано майже повністю (WD-40 на допомогу), за виключенням керма (обмотку та винос ще не зняв). Все, що з хромом – у "лимонку", невеличкі деталі, кріплення, підшипники  – у керосин та уайт-спірит, а чепрак – у мильну воду на добу, потім – у розчин желатина. Тут відмічу, що деталі з алюмінієвих сплавів отримали корозію у вигляді сірого нальоту. Наприклад, написи "Харьков" на важелях гальм зовсім не проглядалися.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

5

(20-11-2023 22:16:59 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Рама: вихідний стан.
Якийсь "фахівець" замість правої чашки вкрутив ліву!
Вдалося викрутити: стандартний ключ зривався, тому затиснув по різьбленню (приблизно 8 мм) у лещатах (до речі, залишених слідів такої операції на різьбленні не помітив).
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

У засіках знайшов праву чашку; на диво вона легко знайшла свій шлях у понівеченому різьбленні рами. Отже, раму ще можливо експлуатувати.

"Начорно" прибрав з поверхонь труб залишки ізоляційної стрічки. Відмив раму. Виявилося, що ситуація з покриттям доволі погана, хоча розписи збереглися не дуже ушкодженими.
Залив автомастило у труби, потримав, вилив.
Попереду важка праця очищення рами від іржи та слідів ізоляційної стрічки.

Основні параметри рами.
Рік випуску рами 1970, заводський номер, можливо, ?01415 (ще потрібно попрацювати):
                         ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.     ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Вага рами приблизно 3000 грам. Основні розміри рами та вилки (приблизно, мм):
A = 600; B = 555; C = 630; D = 132; E = 525; F = 440, K = 375 (інші – потім).

Тобто маємо звичайні для В-541 розміри "довгої" рами середньої ростовки. Є паяний крюк для насоса, бонки – пеньки, мостики – трубка.
Тріщин та великих пошкоджень не знайшов.
Фото розписів:
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

І повні зображення рами:
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Далі буде ...

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

4

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Sedoy-K,

Провів обслуговування

Это до лимонной кислоты? Или после вынимания из раствора так корродировало?
Если второе, попробуйте сразу после промывки опускать детали в спирт. На момент контакта поверхности стали с кислородом воздуха (при извлечении из спирта) вода будет химически связана, соответствено коррозия не образуется.
Понятно, что это не даёт ни малейшей защиты от ржавления в дальнейшем.

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Red Stork, корозія на алюмінієвих деталях — від недбалого зберігання. Поки ще нічим не травив.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

(14-10-2023 20:19:45 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Друга, дуже вдала і значна знахідка: комплектний задній перемикач швидкостей, варіант "блешня" — рідний для моделі В-541 1970 року випуску. На вигляд є проблеми з хромом, але терпимі. Ціна була зовсім невеличка, викупив 21.09.2023. Стан: повний ступор всього, що повинне рухатися, відкручуватися, вийматися. Провів обслуговування. Тепер все рухається, відкручується, виймається.
Фото комплектації (у роликах по 12 кульок ф4):

ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Гвинт, що охороняє від розкручування пластини з біговими роликами, має іншу конструкцію, ніж гвинт 1 на рис.14 з "Короткої інструкції …" . Але схоже, що він рідний, оскільки має нестандартну конструкцію, хромований та виконує свою функцію.

Вузол у зборі (просто зібраний до купи, ще до змащень):
     
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.    ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.    ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Далі буде ...

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

6

(28-09-2023 21:30:58 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

На третім фото на https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 32#p254532 добре видно на задній втулці три зірки. А нерідна зірка системи — від вело "Україна". Висновок: ті три зірки — товсті, тобто мають товщину 3.5 мм: більшу, ніж знайдена зірка, що показана на https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 36#p254536 , товщина якої 2 мм.

Отже, маю задню втулку від вело "Турист" чи "Спутник". На В-541 — задня втулка така ж, але зірки інші: 14, 16, 18, 20 товщиною 2 мм. І не тільки зірки: два кільця між ними по 3.5 мм, а трете кільце приєднане до зірки 14.

Почав шукати зірки та кільця. За два місяця знайшов зірки 16, 18, 20 та 24 (остання — за компанію з 20), ціною приблизно у $1 (еквівалент) кожна. Пересилання поштою дорожче! Залишилося  знайти зірку 14. І тут удача запізно, але радісно посміхнулася: продається задня втулка з набором зірок 14, 16, 18, 20! Навіть дещо дешевше, ніж я вже витратив, але все це заради тієї зірки 14! Приречено купив.

Тепер маю два набору. Стандартний для В-541 14, 16, 18, 20  та нестандартний 16, 18, 20, 24:

ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Гляджу на них і думаю: а навіщо мені ця зірка 14? Це ж яке потрібно здоров'я: катати передачею 48/14 ?! А 24 на добру гірку мене не буде зайвою.

Так наповняються засіки.

Це перша проблемка, чи емоції з поводу.

А ось і друга: гугл не знайшов у продажу в Україні ланцюгів 12.7 х 2.4 мм на 4 швидкості. А катану брати не хочеться (не музей же збираю, та й перекидка не нова). Починаються з 6-ті. Що покупати? Підкажіть, будь ласка!

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

1

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Sedoy-K, по великому рахунку з 5 до 8 передач це один розмір ланцюга. Хоч на коробках гордо пишуть потрібну цифру  img/ap

Я рухаюсь, значить я існую!

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Євгеній76, зрозумів. Дуже дякую! І кількість ланок 114.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти ХВЗ: В-110 "Прогрес" (1950); В-22 (1954); 111-411 "Україна" (1977);
                     В-541 "Спорт" (1970);
            ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979); ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 ?); ПВЗ: 21В (1964, 1974)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Sedoy-K, от з довжиною не знаю  img/bk
Ніколи не перераховую, довжину роблю по місцю. Щоб перемикач стояв правильно.

Я рухаюсь, значить я існую!

2

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Я сюда ставил цепь 8-скоростную, кажется.
Взял звезду в магазин с собой, ибо не знал, как оно.
Цепь ВВВ была внутри коробки ещё в довольно грубом полиэтилене. Распаковать полиэтилен не разрешили. Но я решил, что так даже лучше. Пакет довольно свободный, и позволил мне через полиэтилен вставить зубы моей звезды в цепь. Следил за боковым зазором. Так он там ещё был большой, несмотря на толстый полиэтилен.

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Строго говоря, разница между 6ск и 8ск цепями всё же есть. У них одинаковая ширина "внутри" между щёчками, но может быть разная ширина "снаружи", по выступающим пинам или щёчкам. Для того, чтобы цепь могла работать с бОльшим перекосом и не тереть звёзды. Я при прочих равных выбираю 8ск цепи, и желательно никелированные — чтобы цепь, работая на парафине без масляной плёнки, всё же имела хоть какую-то защиту от коррозии и не становилась "страшной". А "5-6 скоростные" цепи никелированными бывают редко.

А когда водка закончилась, мы обезжиривали резьбы пятилетним коньяком.
I tried [соха] And got [софа]
Мой гараж

2

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Riverdale, плюсую за так называемые 8 ск. цепи, потому что качественных цепей на меньше скоростей уже нету (только совсем ашанистые ашаны остались на 7 ск.), а цепи на "больше скоростей" уже неоправданно дорого стоят

2