(21-09-2023 15:08:50 отредактировано Sedoy-K)

Тема: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Попередній хазяїн В-025 "Школьник", коли побачив, як він перетворився у моїх руках:
(було:  ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.
  стало: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.
  ),

вирішив запропонувати мені ще одне вело, яке він колись хотів довести до ладу, "… але реалії життя диктують свої умови". Він надіслав такі фото (14.07.2023):
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Аналіз фото показав, що це колись був шустрий В-541 "Спорт" від ХВЗ.
Стан залишків вело доволі жахливий, а ходова майже повністю некомплектна.

Сам я не збирався заводити новий проект, тим паче такий. Тому запропонував його на форумі: https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 31#p250731 ,
(Продажа, #1386) 16.07.2023 року, але ніхто не захотів попрацювати над ним, щоб зберегти нехай не раритетний, але достойний уваги велосипед.
Прийшлося узяти на себе цю нелегку місію.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

1

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Виявилося, що цей екземпляр знаходиться від хазяїна на відстані біля 200 км, і що він його планує привезти у Бориспіль, де мешкає, десь ще до холодів. Тобто часу на підготовку до робіт виявилося вдосталь.

На форумі знайшов багато матеріалу про цю марку: https://krokovod.org/forum/viewtopic.php?id=794 та інші. Ознайомився.
Рік випуску десь у діапазоні 1967-1971 роки, тобто роки масового випуску, і зараз на руках є багато екземплярів цієї моделі.

Оскільки я за віком вже не спортсмен, то великого пробігу не планується. Тому буду робити наближений до оригіналу варіант, але не музей. За приклад буду застосовувати інформацію та фото цього форуму, а також фото екземпляру В-541 1967 р.в. з колекції Веломузею (є повтор https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 43#p248243 ):
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

та детальні фото з  https://little-histories.org/2018/04/10 … usel-25378 . Ще знайшов "Велосипеды В-541, В-553. Краткая инструкция". Внешторгиздат, 1968 рік видання https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 16#p251016 .

З крупних вузлів очевидна повна втрата переднього крила, шатунів, педалей, ланцюга та заднього перемикача швидкостей.  Тріскачка не 4, а 3 зірки, тобто не рідна.
Переглянув пропозиції на вторинному ринку. Второпав, що не все так просто буде з комплектацією. Але ж пообіцяв викупити, а власні обіцянки звик виконувати.

"Кинув клич" знайомим продавцям. І сам шукав. Не даремно кажуть, що "хто шукає, той знайде".

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

3

(21-09-2023 18:40:00 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Першими знайшлися відповідні моделі В-541 шатуни 170 мм з передньою зіркою 48 зубців, з товщиною зубців 2 мм.
Стан зубців задовільний (до акулячих ще далеко). Є проблеми з хромом, але терпимі. Ціна невеличка, викупив 27.07.2023.

Провів обслуговування (тільки лимонка):
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

6

(21-09-2023 18:42:13 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

18.09.2023 привіз вело до дому.
Стан відомий з #1, додам ще таке фото:
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Бачимо, що замість втраченого переднього крила надане заднє крило, але його профіль не зовсім відповідає моделі.

Отже, почав перші дії: фотографування, розбирання, очищення, відмивання, травлення.

Станом на 21.09.2023 вело розібрано майже повністю (WD-40 на допомогу), за виключенням керма (обмотку та винос ще не зняв). Все, що з хромом – у "лимонку", невеличкі деталі, кріплення, підшипники  – у керосин та уайт-спірит, а чепрак – у мильну воду на добу, потім – у розчин желатина. Тут відмічу, що деталі з алюмінієвих сплавів отримали корозію у вигляді сірого нальоту. Наприклад, написи "Харьков" на важелях гальм зовсім не проглядалися.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

5

(20-11-2023 22:16:59 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Рама: вихідний стан.
Якийсь "фахівець" замість правої чашки вкрутив ліву!
Вдалося викрутити: стандартний ключ зривався, тому затиснув по різьбленню (приблизно 8 мм) у лещатах (до речі, залишених слідів такої операції на різьбленні не помітив).
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

У засіках знайшов праву чашку; на диво вона легко знайшла свій шлях у понівеченому різьбленні рами. Отже, раму ще можливо експлуатувати.

"Начорно" прибрав з поверхонь труб залишки ізоляційної стрічки. Відмив раму. Виявилося, що ситуація з покриттям доволі погана, хоча розписи збереглися не дуже ушкодженими.
Залив автомастило у труби, потримав, вилив.
Попереду важка праця очищення рами від іржи та слідів ізоляційної стрічки.

Основні параметри рами.
Рік випуску рами 1970, заводський номер, можливо, ?01415 (ще потрібно попрацювати):
                         ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.     ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Вага рами приблизно 3000 грам. Основні розміри рами та вилки (приблизно, мм):
A = 600; B = 555; C = 630; D = 132; E = 525; F = 440, K = 375 (інші – потім).

Тобто маємо звичайні для В-541 розміри "довгої" рами середньої ростовки. Є паяний крюк для насоса, бонки – пеньки, мостики – трубка.
Тріщин та великих пошкоджень не знайшов.
Фото розписів:
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

І повні зображення рами:
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.   ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Далі буде ...

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

4

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Sedoy-K,

Провів обслуговування

Это до лимонной кислоты? Или после вынимания из раствора так корродировало?
Если второе, попробуйте сразу после промывки опускать детали в спирт. На момент контакта поверхности стали с кислородом воздуха (при извлечении из спирта) вода будет химически связана, соответствено коррозия не образуется.
Понятно, что это не даёт ни малейшей защиты от ржавления в дальнейшем.

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Red Stork, корозія на алюмінієвих деталях — від недбалого зберігання. Поки ще нічим не травив.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

(14-10-2023 20:19:45 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Друга, дуже вдала і значна знахідка: комплектний задній перемикач швидкостей, варіант "блешня" — рідний для моделі В-541 1970 року випуску. На вигляд є проблеми з хромом, але терпимі. Ціна була зовсім невеличка, викупив 21.09.2023. Стан: повний ступор всього, що повинне рухатися, відкручуватися, вийматися. Провів обслуговування. Тепер все рухається, відкручується, виймається.
Фото комплектації (у роликах по 12 кульок ф4):

ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Гвинт, що охороняє від розкручування пластини з біговими роликами, має іншу конструкцію, ніж гвинт 1 на рис.14 з "Короткої інструкції …" . Але схоже, що він рідний, оскільки має нестандартну конструкцію, хромований та виконує свою функцію.

Вузол у зборі (просто зібраний до купи, ще до змащень):
     
ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.    ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.    ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Далі буде ...

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

6

(28-09-2023 21:30:58 отредактировано Sedoy-K)

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

На третім фото на https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 32#p254532 добре видно на задній втулці три зірки. А нерідна зірка системи — від вело "Україна". Висновок: ті три зірки — товсті, тобто мають товщину 3.5 мм: більшу, ніж знайдена зірка, що показана на https://krokovod.org/forum/viewtopic.ph … 36#p254536 , товщина якої 2 мм.

Отже, маю задню втулку від вело "Турист" чи "Спутник". На В-541 — задня втулка така ж, але зірки інші: 14, 16, 18, 20 товщиною 2 мм. І не тільки зірки: два кільця між ними по 3.5 мм, а трете кільце приєднане до зірки 14.

Почав шукати зірки та кільця. За два місяця знайшов зірки 16, 18, 20 та 24 (остання — за компанію з 20), ціною приблизно у $1 (еквівалент) кожна. Пересилання поштою дорожче! Залишилося  знайти зірку 14. І тут удача запізно, але радісно посміхнулася: продається задня втулка з набором зірок 14, 16, 18, 20! Навіть дещо дешевше, ніж я вже витратив, але все це заради тієї зірки 14! Приречено купив.

Тепер маю два набору. Стандартний для В-541 14, 16, 18, 20  та нестандартний 16, 18, 20, 24:

ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Гляджу на них і думаю: а навіщо мені ця зірка 14? Це ж яке потрібно здоров'я: катати передачею 48/14 ?! А 24 на добру гірку мене не буде зайвою.

Так наповняються засіки.

Це перша проблемка, чи емоції з поводу.

А ось і друга: гугл не знайшов у продажу в Україні ланцюгів 12.7 х 2.4 мм на 4 швидкості. А катану брати не хочеться (не музей же збираю, та й перекидка не нова). Починаються з 6-ті. Що покупати? Підкажіть, будь ласка!

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

1

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Sedoy-K, по великому рахунку з 5 до 8 передач це один розмір ланцюга. Хоч на коробках гордо пишуть потрібну цифру  img/ap

Я рухаюсь, значить я існую!

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Євгеній76, зрозумів. Дуже дякую! І кількість ланок 114.

Ех, ще б раз народиться!
Проекти вело ХВЗ: В-110 (1950);  В-22 (1954);  111-411 "Украина" (1977);  В-541 (1970);
                     ЖВЗ: В-849 Десна-2 (1979);  ГАЗ: В-025 "Школьник" (1966-1975 (?))

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Sedoy-K, от з довжиною не знаю  img/bk
Ніколи не перераховую, довжину роблю по місцю. Щоб перемикач стояв правильно.

Я рухаюсь, значить я існую!

2

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Я сюда ставил цепь 8-скоростную, кажется.
Взял звезду в магазин с собой, ибо не знал, как оно.
Цепь ВВВ была внутри коробки ещё в довольно грубом полиэтилене. Распаковать полиэтилен не разрешили. Но я решил, что так даже лучше. Пакет довольно свободный, и позволил мне через полиэтилен вставить зубы моей звезды в цепь. Следил за боковым зазором. Так он там ещё был большой, несмотря на толстый полиэтилен.

Мой гараж
Мастер спорта по езде за хлебушком на велосипеде.
Если не я построил велосипед — это не мой велосипед.

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Строго говоря, разница между 6ск и 8ск цепями всё же есть. У них одинаковая ширина "внутри" между щёчками, но может быть разная ширина "снаружи", по выступающим пинам или щёчкам. Для того, чтобы цепь могла работать с бОльшим перекосом и не тереть звёзды. Я при прочих равных выбираю 8ск цепи, и желательно никелированные — чтобы цепь, работая на парафине без масляной плёнки, всё же имела хоть какую-то защиту от коррозии и не становилась "страшной". А "5-6 скоростные" цепи никелированными бывают редко.

А когда водка закончилась, мы обезжиривали резьбы пятилетним коньяком.
I tried [соха] And got [софа]
Мой гараж

2

Re: ХВЗ В-541 "Спорт" 1970 р.в.

Riverdale, плюсую за так называемые 8 ск. цепи, потому что качественных цепей на меньше скоростей уже нету (только совсем ашанистые ашаны остались на 7 ск.), а цепи на "больше скоростей" уже неоправданно дорого стоят

2